Na vlně zdravého životního stylu

ledna 10, 2017

Rok se s rokem sešel a máme tady rok 2017. Sociální sítě se nám zaplnili všemi možnými předsevzetími, mediální kampaně jsou vcelku chytře zaměřeny na všelijaké sportovní pomůcky a všelijaké fitness centra nám tak praskají ve švech. Na jaře budou již nejspíše poloprázdná.

Jakéže to předsevzetí jsem si stanovil do nového roku já? Odpověď je jednoduchá, žádné. Kdysi jsem to zkoušel a nedopadlo to dobře. Motivace a cíl zkrátka nepřijde ze dne na den a to ani, když se jedná o nový rok. Začal jsem tak praktikovat to, že když něco chci udělat, udělám to hned. Ne od nového týdne, měsíce či roku. Takové rozhodnutí totiž mají více společného s hlavou nežli časem. 

Rok 2017 bude však v mnohem přelomový, a abych se moc neodchýlil od předmětu článku, tak také ve zdravém životním stylu. V mnoha článcích se věnujeme módě, ale pozorný čtenář zachytil i nějaký ten fitness recept a bude jich více. To, že se umí člověk obléci, opasek mu ladí dokonce k barvě bot, to je moc hezké. Ale pokud vám přes takový sladěný opasek leze pivásek, tak to už je méně hezké. Dobře vypadat obnáší mnohem více aspekatů. Takový stylový tetris, vše musí do sebe zapadnout.

"Vždycky máme víc rozumu než síly."

François de la Rochefoucauld

Jsou tomu zhruba 4 měsíce, co jsem svůj život krapet překopal a dal se na zdravější vlnu. My si to odjakživa žili i vcelku zdravě, ale teď je to úplně na jiném levelu. Prvním větším hecem bylo, když jsme ze dne na den přestali před dvěma lety kouřit. To se spousta věcí změnila a byl to jeden velký skvělý krok kupředu. Začalo se více sportovat, jinak uvažovat a lépe jíst. Na jaře minulého roku jsem se však málo rozcvičil a přivodil jsem si v 10 km běhu stresovou zlomeninu. Léčení bylo dlouhé, volného času sice nadbývalo, tělo chřadlo a i břicho rostlo. Ke konci léta jsem se už začal jakžtakž dávat s nohou do kupy a začal pomýšlet na nějaké to cvičení. V práci mám kolegu, který má licenci na fitness trenéra, trochu jsme si pokecali a vyšlo z toho to, že mi pomůže se sebou něco udělat. Běhat jsem se ještě neodvážil, fitness centrum jsem zkoušel a moc mě nechytlo. Ne tak, aby bylo udržitelné ve větším časovém horizontu. Kolega Jakub mi tak dal tipy na cvičení doma, přihodil také tipy co jíst a čemu se naopak vyhýbat a mohlo se začít. Tyhle základy jsem pak rozvíjel samostudiem.

V domácích podmínkách cvičím již 4 měsíce a je to parádní. Cvičení společně se správnou stravou mi shodilo 6kg, vyrýsovalo postavu a dokonce i zlepšilo pleť. Neříkám, že mám už pekáč buchet, ale začaly vylézat tricepsy, které jsem nikdy neměl. Záda jsou mnohem pevnější, nohy svalnatější a bicepsy větší. Celkově se cítím mnohem silnější a zdravější. A ono je to teprve začátek. A jak jsem k tomu došel? 


Po letech jsem si uvědomil, že to chce dělat něco, co je opravdu udržitelné. Člověka taková věc musí bavit, jedině tak u toho vydrží roky a ne jen pár měsíců. Pokud vás nebude bavit můj způsob, pak zkuste najít něco jiného, hlavně se do ničeho nenutit. Můžete běhat, plavat, jezdit na kole, chodit do fitka, zkrátka cokoliv, co si myslíte, že vám vydrží. Sport v kombinaci se zdravou stravou. Já chtěl cvičit min. 4x týdně a tak jsem se zařídil na cvičení doma. Z počátku jsem měl jen dvě jednoručky a karimatku. K nim jsem postupně přidal fitness gumu a 20 kg kettlebell. Tohle do začátku úplně stačí. Jak jsem v průběhu měsíců sílil, tak jsem také přidával na závaží, až jsem z 3 kg jednoručky došel na 8 kg. V začátcích cvičení jsem byl rád, když jsem udělal těch několik desítek dřepů. Nyní je již dělám s 20 kg kettlebellem, což by bylo na počátku nereálné. A jedeme dále. Po půl roce cvičení plánuji tomuto tématu sérii článku, které budou vycházet z mých zkušeností a výsledků. Věděli jste třeba, že pro vyrýsování břicha není nejdůležitější cvičení na břicho? Tak teď už to víte. Celý život jsem také zanedbával nohy a to až do momentu, kdy jsem si uvědomil takovou samozřejmost, jako že nesou celé tělo a cvičení dolních končetin je tak nanejvýš důležité. Zkrátka najít si za celý týden dohromady alespoň 4h na cvičení, to přeci opravdu nezní nereálně. Večer si k tomu člověk může dát zprávy, pustit si nejnovější album, pustit si na youtube svého oblíbeného fitness trenéra apod.


Pokud chcete také začít cvičit, nejjednodušší způsob je si najít fitness trenéra, který vám dá základní průpravu. Pokud nevíte, zda vás to bude bavit, tak můžete mrknout na internet či youtube, kde je spousty návodů, lekcí a můžete se tak sami naučit, jak a co správně cvičit. Doporučuji si pro správnou motivaci udělat také fotky „před“ a bude koukat, jak to vypadá „pak“. Také je užitečné si změřit míry bicepsů, hrudníku, boků apod. Co je důležité, tak to je vykašlat se na váhu. Svaly jsou totiž těžší než tuky, a tak je možné, že po měsíci cvičení budete vážit více než na začátku. Zrcadlo, fotky, porovnání mír vám řekne mnohem více. My váhu nikdy neměli a ani neplánujeme. Poprvé za ty měsíce cvičení jsem se vážil o Vánocích u rodičů a byl jsem docela překvapený. Dole bylo 6 kg a číslo, které mi váha ukazovala jsem naposledy viděl někdy v prvních měsících na Vysoké a to je už pěkná řádka let. Když bereme v potaz ten fakt, že svaly jsou těžší než tuky, tak jsem spokojený. Svaly jsem totiž nabral a jen dal pryč to, co bylo špatné. Svaly mám v plánu nabírat dále a s tím poroste i váha, ale na tom není opravdu nic špatného. Ba naopak.


Co se týče jídla, tak to je mnohem obsáhlejší téma a existují tisíce diet. Někdo jí často, jiný méně a někdo vůbec. Někdo nejí maso, žádné tuky, žádné sacharidy, nepije víno, pivo a tak pořád dokola. Variant jsou stovky. Já to vzal takovou zlatou střední cestou, která je udržitelná a co více, dost mě baví. Ona taková sacharidová dieta určitě má výsledky, ale nejíst celý život žádné pečivo, rýži, pizzu a dalších tisíc věcí? Není to reálný. Naučil jsem se jíst zdravě. Zorientoval se v tom, které jídlo obsahuje například cukry, a které větší množství nenasycených mastných kyselin, což jsou nepříznivé tuky. Vím, jaké porce jídla jsou ok, a jaké zase ko. Takové to, že se příloha hodila od oka a zůstane vám polovina hrnce nevyužitých špaget, tak to je pryč. Hlavně žádné extrémy. Zdravý životní styl je lepší než diety. Pokud si myslíte, že zdravý životní styl je drahý, tak jste na omylu. Takový oběd do práce mě často vyjde na sotva 50 Kč. Pokud si myslíte, že je omezující a není pořádně co jíst, tak právě opak je pravdou. Jen takový obyčejný olej dáte stranou a budete si užívat oleje olivového, kokosového, avokádového, mandlového, sezamového a desítek dalších. Maso budete jíst především libové, ale kdo by chtěl taky platit za něco, co obsahuje např. 50% tuku? Svět příloh vám také ukáže úplně jinou dimenzi. Takhle z patra to máme rýžové a celozrnné těstoviny, kus kus, pohanku, bulgur, jáhly, quinou, ovesné vločky, jak obyčejné tak i fialové brambory a mnohé další. Zdravé jídlo je tak obsáhlé téma, že tomu budu věnovat také samostatné články. Chuťové pohárky se pročistí a to co mi z počátku dokonce nechutnalo, tak to teď zbožňuju. 


Jak jsem již zmínil, sám vyznávám zlatou střední cestu, a tak pokud dostanu kousek dortu, určitě ho neodmítnu. Na druhou stranu ho sám nevyhledávám, chutě jsou už někde jinde a je krásnou výzvou hledat zdravější varianty. Svíčkovou se šesti si nedám také každý den, ale pokud jím z 95% zdravě, tak jednou za čas proč ne, a tak je to se vším. A to mi věřte, že vám pak takové jídlo bude chutnat mnohem více, než když ho máte na denním pořádku. 


Do svého cvičení a zdravých jídel jsem si i naplánoval na následující dva měsíce takové malé motivace toho, co si každý týden splním. Bude to krásně posouvací. Klidně to zkuste se mnou, je to posouvací.



LEDEN

02. 01. – 08. 01.

Uvařit si doma Pho Bo

Nakoupit v Holešovické tržnici

Najít si nové cviky


09. 01. – 15. 01.

Nový recept z ovesných vloček

3 x více dřepů

Připravit si rybu


16. 01. - 22.01.

Nový recept na polévku

Jóga podle youtube

Shlédnout sportovní motivační film


23. 01. – 31. 01.

Upéct celozrnné pečivo

Zajít si na boulder

Nový recept na veganské jídlo


ÚNOR

01. 02. – 05.02.

Najít nový recept s vajíčky

Cvičení podle youtube

Upéct mrkvový koláč

06. 02. – 12.02.

Upéct zdravé sušenky

Vyzkoušet nějakou novou zdravou surovinu

Naučit se stojku


13. 02. – 19. 02.

Delší procházka po Praze

Koupit si knížku o zdravém životním stylu

Recept s tofu


20. 02. – 28. 02.

Větší procházka do přírody

Udělat si salát

Týden kliků


Trochu jsem se rozepsal, koukám. Ono mě to totiž tenhle způsob života dost baví. Je to pro mě výzva, objevování nových chutí a možností. Pokud máte nějakou otázku, tak sem s ní do komentáře. Do budoucna mám v plánu všemu, co jsem se naučil, věnovat samostatné články.



Související

1 komentářů

  1. Dobrý motivační článek! Nejvíce mě zaujalo, jak máš nastavené cíle na týden to je velmi inspirativní. Dost mě to samotného nakoplo. Asi začnu taky s nějakou radikální změnou.

    Ludvík

    OdpovědětVymazat

Facebook

Instagram